Неділя, 28.04.2024, 15:09
Вітаю Вас Гість | RSS

Ласкаво просимо до країни права!

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Made By Yevhenyi

Головна » 2014 » Травень » 28 » 9 клас. Правоохоронні органи України
22:57
9 клас. Правоохоронні органи України

Урок 31                                                                                      Дата__________     

Тема: Правоохоронні органи України

 

Мета:

  • ознайомити учнів з діяльністю правоохоронних органів;
  • на конкретних прикладах показати, що їх основна функ­ція — забезпечення законності та правопорядку;
  • розви­вати вміння аналізувати і правильно оцінювати правові ситуації;
  • виховувати повагу до людей, які охороняють правопорядок в суспільстві.

Обладнання й матеріали: Закон України «Про міліцію» від 20.12.1990 р.

Базові поняття й терміни: правоохоронні органи, міліція.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

►   Перевірка домашнього завдання:

а)     учитель проводить експрес-опитування щодо визначення понять:

б)    кримінальна відповідальність; кримінальне покарання.

в)     2—3 учні за бажанням або за викликом учителя зачитують відпо­відь на запитання: «Які нові види кримінальних злочинів з'явилися вна­слідок широкого використання комп'ютерної техніки і технологій?».

г)     учень записує на дошці складені вдома правові задачі. Учитель ко­ментує, оцінює.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

►   Учитель пропонує учням ситуацію для обговорення

Одного вечора чоловік у нетверезому стані сів за кермо автомобіля й ру­шив до центру міста. На першому ж світлофорі він порушив правила: про­їхав на червоне світло. І як результат — аварія, на перехресті він зіткнувся з маршрутним таксі, яке ледь не перекинулося. На щастя, усі пасажири залишилися живими, проте деяким була необхідна медична допомога. Уці­лілі ж пасажири кинулися до винуватця дорожньо-транспортної пригоди, витягли його з автомобіля і встигли до приїзду ДАЇ завдати йому тілесних ушкоджень.

Учасники цього дійства вважали, що вони чинять цілком справедливо і певною мірою захищають право. Чи це так?

III.Вивчення нового матеріалу

План

  1. 1.        Правоохоронні органи, їх види.
  2. 2.        Правовий статус міліції.
  3. 3.        Права неповнолітньої особи при затриманні, арешті, допиті.

1.   Правоохоронні органи, їх види.

►   Розповідь учителя

Захищати справедливість, карати винних, здійснювати правосуддя слід у суворій відповідності з прийнятими юридичними нормами. Коли виникає потреба покласти край протиправним діям, відновити порушені права, У дію вступають правоохоронні органи.

Правоохоронні органи — це державні та недержавні органи, головним за­вданням і функцією яких є охорона правопорядку, захист прав і законних інтересів громадян, юридичних осіб, держави.

До державних правоохоронних органів належать:

¨     прокуратура;

¨     органи й установи юстиції (зокрема, суди);

¨     органи внутрішніх справ (зокрема, міліція);

¨     Служба безпеки України;

¨     органи державної податкової служби;

¨     митні органи.

Недержавні правоохоронні органи:

¨     адвокатура;

¨     приватний нотаріат;

¨     приватні охоронні організації.

Правоохоронні органи захищають наші права і свободи у різний спо­сіб. Наприклад, суди захищають права й свободи громадян та юридичних осіб шляхом здійснення правосуддя (вирішують конкретні громадянські, кримінальні та інші справи, виносять за цими справами постанови й виро­ки). Прокуратура захищає наші права, здійснюючи нагляд за неухильним і точним виконанням законів, нотаріуси — шляхом виконання нотаріаль­них дій. Проте першими на захист наших прав зазвичай стають органи внутрішніх справ, а саме міліція.

Правоохоронні органи України

2. Правовий статус міліції

Міліція — це система державних органів виконавчої влади, що покликані захищати життя, здоров'я, права і свободи громадян, власність, природне середовище та інтереси суспільства й держави від зло­чинних та інших протиправних посягань. Правове регулювання діяльності міліції передбачене Законом України «Про міліцію» від 20 грудня 1990 року, зі змінами і доповненнями. Цим законом установлені основні завдання й права міліції.

Основними завданнями міліції є такі: забезпечення особистої безпеки

громадян, захист їх прав і свобод; охорона і забезпечення громадського порядку; виявлення і розкриття злочинів, розшук осіб, які їх вчинили; забезпечення безпеки дорожнього руху; захист власності від злочинних посягань; виконання кримінальних покарань і адміністративних стягнень.

Основні завдання міліції визначають, на які підрозділи поділяється міліція, та її функції.

Підрозділи міліції:

  • кримінальна міліція;
  • міліція громадської безпеки;
  • транспортна міліція;
  • міліція охорони;
  • спеціальна міліція (загони особливого призначення).

Функції міліції:

  • Ø адміністративна;
  • Ø профілактична;
  • Ø кримінально-процесуальна;
  • Ø оперативно-розшукова;
  • Ø виконавча;
  • Ø охоронна.

Правоохоронні органи України

 

Для виконання покладених на міліцію завдань її працівники мають право:

  • вимагати припинення правопорушень;
  • перевіряти у підозрілих осіб документи, що засвідчують їх особу;
  • затримувати обвинувачених та інших осіб, указаних у законі, й утри­мувати їх у спеціально відведених для цього приміщеннях;
  • складати протоколи про правопорушення;
  • перевіряти технічний стан автотранспортних засобів;
  • здійснювати оперативно-розшукову діяльність, а також інші права, зазначені в ст. 11 Закону України «Про міліцію».

Як звернутися до міліції?

Звернутися по допомогу до працівників міліції можна двома способа­ми: зателефонувати або подати заяву до районного управління внутрішніх справ. Перший спосіб доречний, коли проти вас чи на ваших очах вчи­нено протиправні дії — тоді слід негайно набрати номер «02». В іншому разі доцільно звернутися до органів внутрішніх справ, написавши заяву за встановленим зразком.                                                                

 

Зразок заяви до міліції

Начальнику Київського

управління МВС України

м. Харкова

Петрову О.Д.

Василенка Сергія Петровича

 

ЗАЯВА

21.08.2008р. я повертався додому о 19 год 40 хв і став свідком дорожньо-транспортної пригоди. Автомобіль марки «Мазда» чорного кольору проїхав перехрестя на жовтий сигнал світлофора на великий швидкості, у цей час дорогу переходила літня жінка, яка і стала жертвою ДТП.

Дата                                                        Підпис

 

3. Права неповнолітньої особи при затриманні, арешті, допиті

Державна політика щодо підростаючого покоління базується на прин­ципах відповідальності посадових осіб і громадян за порушення прав дити­ни, заподіяння їй шкоди. Міліція — один із державних органів, який має оберігати права дитини. Проте не буде зайвим, якщо неповнолітні грома­дяни знатимуть свої права у стосунках з міліцією.

Відповідно до ст. 11 Закону України «Про міліцію» порушник може бути затриманий на строк до трьох годин, а у деяких випадках — для встановлення особи і з'ясування обставин правопорушення — до трьох діб. Неповнолітнього підозрілого можуть затримати тільки на три години для з'ясування його особи, за наявності чітко визначених підстав. Про за­тримання негайно повідомляють батьків або родичів. Вирішувати питання щодо затримання та утримання неповнолітнього повинна кримінальна мі­ліція у справах неповнолітніх.

Неповнолітні віком до 16 років, які залишилися без опікування, мо­жуть бути затримані до передавання законним представникам, а неповно­літніх, які вчинили суспільно небезпечні діяння і не досягли віку кримі­нальної відповідальності,— до передавання їх законним представникам або направлення у приймальники-розподільники, але не більш як на 8 год.

Проводити допит міліція повинна у присутності ваших законних пред­ставників — батьків, адвоката, учителів, опікуна. Про адміністративне за­тримання складається протокол, який підписують посадова особа, що його склала, і затриманий. Адвокат має бути допущений до участі у справі не пізніше 24 годин після затримання.

Арешт застосовується лише у випадках, якщо неповнолітній на мо­мент вироку досяг 16 років.

IV.Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

  1. Які правоохоронні органи ви знаєте?
  2. Які органи держави належать до правоохоронних?
  3. Який правовий статус має міліція?
  4. Назвіть основні завдання міліції.
  5. Які права має міліція при затриманні, арешті, допиті неповнолітніх осіб?

VСамостійна робота учнів                                                               

  1. Поміркуйте, чи відповідають дійсності такі твердження:

¨     Робота в міліції часто буває небезпечною.

¨     Діяльність міліції дуже важлива для підтримання закону і порядку.

¨     Міліція погано розслідує більшість злочинів.

  1. Визначте, які права людини було порушено у наведеній ситуації.

Наряд міліції затримав біля станції метро двох неповнолітніх. У відділенні міліції, куди хлопців було доставлено, їм не повідомили про причини затримання. Через чотири години про затримання повідомили їх батьків які прийшли і забрали дітей.

Практикум.

Учитель викликає до дошки трьох учнів, кожний із яких отримує комплект карток (формат приблизно 210 х 297 см на цупкому папері або картоні) з написами «Адвокатура», «Прокуратура», «Міліція». Учитель пропонує життєві ситуації, учні повинні визначитися і під­няти картку з назвою відповідного органу, до якого слід звернутися у цій ситуації. Інші учні коментують відповіді, зазначають, чи пра­вильно визначено правоохоронний орган, пояснюють свою думку.

Ситуація 1. Вашого друга затримали працівники міліції, які, за його словами, побили його у райвідділі. (Можна звернутися до про­куратури, яка здійснює нагляд за правоохоронними органами.)

Ситуація 2. Телевізор, що придбала ваша родина у магазині, вий­шов з ладу під час гарантійного строку, а магазин відмовився ремон­тувати його. (Доцільно звернутися до адвоката, який допоможе під­готувати документи для звернення до суду.)

Ситуація 3. Вашого родича звинувачують у скоєнні злочину. (Необ­хідно звернутися до адвоката.)

Ситуація 4. Ви стали свідком дорожньо-транспортної пригоди. (До­цільно звернутися до органів міліції, один із підрозділів якої (ДАІ) займається наглядом за дорожнім рухом.)

Ситуація 5. Вашого батька попередили про звільнення, але він вва­жає звільнення незаконним і хоче отримати юридичну консультацію. (Необхідно звернутися до адвокатури.)

Ситуація 6. Повернувшись додому, ви виявили, що двері квартири кимось зламано. (Потрібно звернутися до міліції, яка займається роз­криттям злочинів і пошуком злочинців.)

Учитель аналізує кожну відповідь учнів, указує на пропущені по­милки, звертаючи увагу учнів на записані на дошці функції право­охоронних органів.

VI.Підсумки уроку

  1. Учитель перевіряє самостійну роботу учнів.
  2. Учитель разом з учнями робить висновок, що захищати справедли­вість, карати винних, здійснювати правосуддя слід у суворій відповідності з прийнятими юридичними нормами. Правоохоронні органи поділяються на державні та недержавні. Працівники міліції можуть затримати непо­внолітнього підозрілого тільки на 3 години для з'ясування його особи.

VIIДомашнє завдання

  1. Дайте визначення поняттям: правоохоронні органи; міліція.
  2. Складіть заяву до міліції за зразком.
  3. Підготуйте вирізки з газет і журналів з матеріалами про діяльність правоохоронних органів.
Переглядів: 3173 | Додав: Yevheniy | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Перегляди сайту
счетчик посещений