П`ятниця, 10.05.2024, 19:24
Вітаю Вас Гість | RSS

Ласкаво просимо до країни права!

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Made By Yevhenyi

Головна » 2014 » Травень » 28 » 9 клас. Життя за правилами
22:04
9 клас. Життя за правилами

Урок 2                                                                                      Дата__________     

Тема: Життя за правилами

 

Мета:

  • познайомити учнів з правилами суспільного життя, з ознаками правової норми, сформувати розуміння необхідності дотримання законів і правил, виховувати в учнів активну громадянську позицію.

Обладнання й матеріали: малюнки і фотографії, що ілюструють певні правила життя людей у суспільстві (правила етикету, дорожнього руху, сімейні, шкільні тощо).

Базові поняття й терміни: правило, суспільство, норми моралі, звичаї, корпоративні норми.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

 

І.   Організаційний етап

Учитель вітає учнів, повідомляє тему, завдання уроку та очікувані ре­зультати. Можна використати метод «Попкорн»  з метою визначення наявних в учнів знань щодо теми уроку. Кожен учень підво­диться з місця і повідомляє одне правило, з яким він стикався у своєму житті.

Перевірка домашнього завдання:

а)     учитель провадить експрес-опитування щодо визначення понять: закон; право;

б)    викликані вчителем учні зачитують знайдені у газетах, журналах, Інтернеті публікації або інші матеріали правового характеру. Після цьо­го 3—4 учні зачитують із зошита розкритий удома зміст висловлювання «Закон суворий, але він закон». Учні роблять висновки щодо необхідності знань законів.

IIАктуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Запитання для повторення і обговорення

  1. Що таке правила, і чому їх необхідно дотримуватися?
  2. Якими мають бути правила?
  3. Чому люди порушують правила?

III.   Вивчення нового матеріалу

План

  1. 1.        Правила поведінки, які регулюють взаємовідносини людей.
  2. 2.        Соціальні норми.
  3. 3.        Норми моралі, звичаї, корпоративні норми, норми права.

 

Розповідь учителя

1.   Правила суспільного життя

Найважливіші відносини в житті людини регулюють правила, які за­писані в законах, а закони мають поважати й виконувати всі, адже закони захищають людей, їхні права, підтримують порядок у державі.

Кожна людина свідомо чи несвідомо у своїй діяльності керується пев­ними правилами, тобто зразками належної поведінки. Ці правила різно­манітні як за змістом (регулюють відносини людей у різних сферах гро­мадського життя — побутові, сімейні, з приводу власності, здійснення політичної влади і т.д.), так і за способами виникнення (можуть установ­люватися різними організаціями громадян, органами держави чи склада­тися історично, у процесі розвитку людства).

2.   Соціальні норми

Правила, які регулюють життя людей у суспільстві, називаються со­ціальними нормами («норма» у перекладі з грецької означає «правило»).

За предметом регулювання всі норми поділяються на соціальні норми, що регулюють відносини між людьми, їх об'єднаннями, та технічні норми, що регулюють відносини між людиною і природою чи технікою.

Дія соціальних норм забезпечує порядок у суспільстві. Для того, щоб суспільство могло існувати, люди повинні продовжувати свій рід, добувати продукти харчування, дотримуватися елементарних заборон. Створення відповідних правил поведінки («не вбий», «не вкради») є свідомою вольо­вою діяльністю людей. Без регулювання відносин людство було б прирече­не на зникнення. Саме тому реалізація соціальних норм, тобто втілення їх у життя, забезпечується перш за все свідомістю людей. У ситуації ж коли сама людина не усвідомлює необхідності діяти правомірно, виконувати відповідні правила поведінки, її змушують це робити ті організації та со­ціальні групи, інтереси яких ці правила відображають.

3. Соціальні норми поділяються на такі групи:

Норми моралі— правила, що складаються відповідно до уявлень людей про добро і зло, справедливість та несправедливість, честь і без­честя тощо, тобто відповідно до моральних уявлень. Норми мо­ралі пропонують ідеал поведінки людини, а виконання їх забез­печується совістю людини і тиском суспільної думки. Моральні норми відіграють важливу роль у житті суспільства. Це і сімейні відносини, це і поведінка у громадському транспорті тощо.

Звичаї (традиції, обряди, ритуали, ділові звичаї)— правила, що скла­даються історично і внаслідок їх багаторазового застосування людьми. Люди, дотримуючись звичаїв, не говорять, що гарний чи поганий той чи інший варіант поведінки, а поводяться пев­ним чином через звичку. Далі вчитель наводить приклади звича­їв (поважати дорослих, ставитися з особливою повагою до літніх людей, збиратися всією сім'єю ввечері за столом для того, щоб разом повечеряти тощо)

Корпоративні норми (норми організацій)— правила поведінки, що вста­новлюють організації або які склалися в організаціях і поширю­ються на їх членів. Корпоративні норми регулюють відносини всередині даної організації, порядок її діяльності, взаємини осіб, що входять до її складу. Вони можуть бути виражені у статутах, положеннях, рішеннях таких організацій.

Норми права— правила поведінки, що встановлюються і забезпечуються державою.

Про норми права більш детально учні дізнаються на наступному уроці.

IVУзагальнення й систематизація

Запитання для повторення й обговорення

  1. Що таке правила і як вони виникають?
  2. Хто встановлює правила?
  3. Які норми оцінюють вчинки людей за принципами добра і зла?
  4. Які звичаї вам відомі?
  5. Якими (соціальними чи технічними) є такі норми:
  • Перед уживанням їжі слід мити руки;
  • їздити по тротуарах на автомобілі заборонено;
  • Касир у магазині зобов'язаний видати покупцеві чек?

Чому ви так вважаєте?

  1. Яке ваше ставлення до ролі правил у житті?

Учитель пропонує учням розробити самостійно п'ять правил поведінки на уроках, пояснює, що ці правила повинні бути зрозумілими за змістом,

реальними для виконання, не суперечити одне одному, бути відомими лю­дям, які зобов'язані їх дотримуватися, передбачати методи впливу на осо­бу, яка їх порушує.

  • Після того, як правила будуть розроблені, учні повинні дати відповідь на такі запитання:
  • Чи можна назвати розроблені вами правила поведінки на уроках со­ціальними нормами?
  • Яким чином можна контролювати їх дотримання?

Чи готові ви виконувати ці правила? Чому?

VIПідсумки уроку

Учитель підводить учнів до висновку, що виконання правил робить спілкування людей більш гуманним і комфортним. Кожна людина, яка постала перед вибором — дотримуватись правил чи ні, має перш за все по­думати, до яких наслідків може призвести їх порушення і якою в цьому разі буде її особиста відповідальність.

VІІ. Домашнє завдання     

  1. Дайте визначення поняттям: правило, соціальні норми, технічні норми, норми моралі, звичаї, корпоративні норми, норми права.
  2. Знайдіть у газетах, журналах, коміксах або в сімейних фотоальбо­мах малюнки і фотографії, які дозволяють ілюструвати певні правила жит­тя людей у суспільстві. (Див. Додаток 1, метод «Комікси, мультфільми»).
Переглядів: 1069 | Додав: Yevheniy | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Перегляди сайту
счетчик посещений